Friday, February 27, 2009

Conducting An Interview..

hurmm.. today i'm conducting an interview for &@^!#%^* positions.. actually interviewing process is not my daily task nor frequently carried out by me, but those positions will be under my division ..

i do realize that most of the candidates do some mistakes during the interview... some of them are not well prepared (didn't bring resume nor certificate).. some got lack of confidence (got some yg terover confidence gak.. kekekeke sengal).. some talking too much (aloo who interviewing who now??).. some demand about the salary (ek eleh baru lepas spm dah demand gaji cam ade diploma or degree, sengall..).. some come with inappropriate dressing (jeans+tshirt).. some dare to criticising their previous employers/company (ishishish tak baik tau)..

actually bagi aku la kann.. sblom kita nak gi interviu ni kita kene prepare awal2, sediakan la resume tu, segala sijil2 bagai tu even sijil kursus masak punn, korang buat research skit pasal company tu mcm apa principal activities derang, pastu pakaian tu kene lah yg elok2 skit, ni serabai jer aku tengok.. hurmm.. (ni tak la bermaksud yg aku ni bagus sangat, aku dulu pun same gak poyo time gi interviu.. baru skang aku tau mcm mana tukang interviu tu tengok kita.. kekeke)..

lagik satu.. aku rasa sepatutnya kita semua dpt pendedahan awal tentang mcm mana nak pi interviu dari peringkat awal lagik (kat sekolah la maksud aku tu or maybe sblom grads ke).. ni tak.. kita terkontang-kanting or main belasah jer gi interviu tanpa buat persediaan apa2 kann.. walaupun skang ni byk dah tips2 kat internet kann.. tapi tak semua pun tau nak guna internet ni kann.. (kesian..masih ramai yg buta IT kat negara kita ni)...

hurmm aku harap sesapa je yg nak gi interviu tu kalau bleh be prepared la sblom pegi yer.. time2 zaman kemelesatan ekonomi ni susah nak cari keje n sememangnya ada byk persaingan so kalau boleh buat la yg terbaik.. anyway aku pun tengah pening nengok form2 derang nii.. tengok lah next week baru aku decide candidates mana yg sesuai.. adioss..

No comments: