Monday, December 25, 2006

Adakah kita berteman...?

Teman....
mengenalimu sebagai seorang kawan dan sahabat adalah kenangan manis buatku..gelak tawa dan gurau sendamu menjadi kenangan dalam hidupku...kisah hidupmu menjadi pengajaran dan tauladan untukku...aku bahagia mengenalimu walau ia hanya seketika...

Teman...
semalam...sayangmu padaku...rindumu milikku..bahagiamu bila bersamaku...itu bicaramu...hadirnya bicara yang tak pasti dari mana datangnya...katamu ia ikhlas dari hatimu...aku menafikan...anggapanku bicaramu kerna fenomena...fenomena yang sedang melanda hidupmu...

Teman...
aku jua punya rasa itu..rasa sayang..rasa rindu dan rasa bahagia...ku sendiri tidak pasti dengan rasa itu...namun kusedar kau bukan milikku dan aku bukan milikmu kerna kau sudah dimiliki...pemilik yang sah...kini baru kusedar rasa yang kurasa hanya rasa dari seorang teman yang memerlukan kawan dan sahabat...

Teman...
katamu aku ego...katamu aku menafikan...katamu..aku berbohong...katalah sesuka hatimu...bicaralah semahumu...hanya aku tau apa yang kurasa...kini kusedar...semalam aku tergelincir dari landasan kerna kealpaan...semalam aku termakan bisikan kerna kelalaian...

Teman...
jujurlah padanya..ikhlaskan hatimu menyintainya kerna dia yang berhak...cinta yang sejati takkan kurang kerna keburukan dan takkan bertambah kerna kebaikan...ia kan tetap bersemadi...benar katamu..memiliki tidak semestinya menyintai dan menyintai tidak semestinya memiliki...belajarlah menyintai apa yang dimiliki kerna itu lebih diredhai...percayalah...

Teman...
tidak pernah termimpi untukku mencipta kenangan denganmu...anggaplah kita tidak pernah mencipta kenangan itu dan tidak akan tercipta lagi kenangan serupa itu...belajarlah dari kesilapan semalam untuk lebih bahagia hari kemudian...kudoakan dirimu kan beroleh bahagia yg diinginkan..tetaplah di situ kerna..dialah racun dan penawarmu..dialah sebaik2 insan yg ditakdirkan untukmu..

Teman...
redhalah pada setiap yang berlaku agar dirimu beroleh ketenangan..bila dirimu tenang bahagiamu pasti menjelma...usah dicari lagi..kerna yang kau cari ada di sisi..jagalah dia..belailah hatinya...percayalah..tuhan ada bersama orang2 yang sabar...amin..

Teman...
aku tetap di sini sebagai kawan dan sahabat selagi kau memerlukanku sebegitu...namun kita sekadar
"Teman tapi mesra"...


No comments: